čtvrtek 27. srpna 2015

Cez Tatry

Půlka srpna, týden dovolené. Původně jsme chtěli do Rumunska, ale bylo nutné to přehodnotit - z pěti/šesti dnů bychom dva strávili v autě a na hory měli jen tři.

A tak jsem jeli na Slovensko, do mojí pravlasti, do Tater. Nízkých. A rovnou na přechod! Já nikdy déle než na dvě noci nešla, tak jsem se trochu bála, co čekat - obzvlášť s tím převýšením, mýma pohorama stoletýma, bolavými koleny a levou kyčlí, ve které od Bílých Karpat při každém kroku podivně lupne. Ale je to výzva! A hory přece miluju a "své" Slovensko taky.

A tak jsme šli - Donovaly, první nocleh před hranicí parku, vyšli jsme totiž až večer. Druhý den až k útulně na Ďurkové, s boky nesnesitelně otlačenými od krosny. z Ďurkové brzo ráno přes nejvyšší vrcholy. Z Chabence první výhledy, kdy jsou nádherně vidět Vysoké Tatry, Chopok, Ďumbier a Kráľova Hola jako na dlani. Postupně přes nejvyšší vrcholy, 2042 m, jupí, až ke krizovém klesání na Čertovicu.
A pak krizový celý třetí den, Čertovica - Priehyba. Přes polomy se prodíráme houštím, které je místy i vyšší než já. Postupujeme pomalu. Co mělo trvat šest hodin, trvá devět. V sedle Priehyba usínám ještě za světla. Čtvrtý den se vše obrátilo - šlo se hezky, krásná Velká Vápenica a pak tři hodiny čekání na útulně Andrejcová, kdy hromy a blesky lítaly všude okolo (na nás spadlo pár kapek), jenže v horách nikdy nevíte, co bouřka udělá. Navečer konečně na Kráľově Holi. Spíme ve stanu kousek pod vysílačem, vstáváme 4.45 a seběhneme do Telgártu na první ranní vlak do BB.

Nakonec z toho mám nejkrásnější pocity. Byla jsem tam hodněkrát vysílená a bolely mě nohy (obzvlášť protože můj vibram drží jen silou vůle a je tenký jak podrážka balerín). Výhledy mi to vynahradily. Pocit po přechodu taky. A taky se cítím drsně, nebýt té bouře (a kdyby z Telgártu něco jelo), dáme to za čtyři dny - a to už je něco.

Mountains are calling and I must go, vždycky.

1. Naše krásne Tatry! Je až hanba, že naposledy som tam bola tak dávno, že sa to ani nedá rátať! Dúfam, že na budúci rok to už napravím... Krásne fotky :)

1. Kdybys věděla, jaká jsem já ostuda! Slovenských hor mám pochozených víc než našich, nebyla jsem ani v Krkonoších! Ale tak já to mám na SK blíž, to mě (snad) omlouvá :) A děkuji, od tebe to obzvlášť těší!

2. skvělé fotky :) já jsem v Tatrách byla v květnu a moc se nám tam všem líbilo, takže v září se tam zase chystáme :)

3. Odpovědi
    1. No to ani nechceš, já mám právě staré co potřebují náhradu, proto tak pátrám! :D